banner2

Iskias – udstråling til ben

De typiske årsager til iskias er:

• Stivhed i rygsøjlens led (såkaldte ledlåsninger).
  • Irritation af en nerve (”en nerve i klemme”).
  • Slidgigt.
  • En bruskskive (en diskus) med revner.
  • Muskelspændinger.
  • Dårlig kropsholdning eller skævhed i ryggen eller bækkenet.

De mest almindelige symptomer:

Smerter i lænden, enten i den ene side, eller på tværs af lænden, trækkende ned i den ene balle og eventuelt længere ned i benet. Det kan både være som jagende eller murrende smerte, brændende fornemmelse, prikken, soven eller stikken. Ofte trækker det ned mod knæet, men kan gå helt ned i underben og fod og ud i tæerne. Ofte vil bevægelse og belastning provokere og forværre smerterne, men lettere aktivitet kan også lindre.

Hvordan udvikler symptomerne sig?

Typisk vil symptomerne i starten være forbigående. Ofte udløses de af belastning, men kan også komme uden tydelig anledning. Generne er ofte tiltagende over tid, kommer igen og igen, for senere at blive mere konstante. Ofte vil der fortsat være udsving i hvor slemt det er, selvom det ikke længere går væk. Nervetrykket i balle og lænd er mere alvorligt, jo længere ned i benet eller foden generne går.

Tit er årsagen til generne almindelige dagligdags aktiviteter, med fejlbelastninger og dårlig kropsholdning. Over længere tid opbygges så spændinger i muskulaturen og stivheder i ryggens led tiltager. Det er dog heller ikke usædvanligt at symptomerne opstår pludseligt under eller lige efter mere voldsom belastning.

Det er typisk, når smerterne er betydelige og begynder at begrænse daglige aktiviteter eller forstyrrer nattesøvnen, at de fleste af vores nye patienter kontakter os.

Det er dog ikke nogen god idé at vente på at skaden er så omfattende.

Hvad kan afhjælpe symptomerne:

Det vigtigste er at finde årsagen til symptomerne. Det sker ved en grundig undersøgelse af ryggen, hvor bevægeligheden undersøges og muskler, nerver og lignende vurderes. Det vil normalt være nødvendigt at lave en røntgenundersøgelse for at kunne vurdere problemet.

Viser det sig at symptomerne skyldes stivhed i lændens og bækkenets led og muskler i lænd, balle og ben, kan problemet afhjælpes af kiropraktisk behandling.

I de fleste tilfælde virker ledfrigørende behandling (kiropraktik) hurtigt og effektivt. Afhængigt af den specifikke tilstand, suppleres med massage og øvelser for at understøtte virkningen af ledbehandlingen.

KIROPRAKTORHUSET, ODENSE
Skibhusvej 158